Silly, silly season...

    Datum: 2009-03-29 Tid: 22:00:43

Hockeysäsongen är slut, men redan har en annan tagit vid. Silly season är här igen och det ena ryktet avlöser det andra. Jag tror att tidningarna här uppe snart har skrivit om varenda spelare som har utgående kontrakt efter den här säsongen som en intressant spelare för Luleå Hockey. Samtidigt ska både den ena och den andra spelaren från den senaste truppen vara nära att förlänga och det är ju inte utan att man börjar fundera över hur stor trupp tidningarna egentligen tror att Luleå ska ha till nästa säsong... Jag tror att jag precis som vanligt väljer att inte tro på ett enda rykte förrän de är officiella och bekräftade genom pressmeddelande eller nyhet på hemsidan.

Men faktum kvarstår, Luleå har endast nio kontrakterade spelare inför nästa säsong och man vill ju ganska snart börja se lite konturer över nästa års lagbygge. Helst skulle jag ju vilja se så gott som alla årets spelare även nästa år, men tyvärr lär det inte bli på det viset.

Följande spelare har inte kontrakt till nästa säsong:

Gusten Törnqvist - Ser inget jättestort behov av att förlänga kontraktet, men skulle inte heller klaga om det blev en fortsättning. Men jag skulle gärna se Anders Nilsson få ett kontrakt av Luleå. Blir intressant att se vilken målvaktslösning som man väljer till nästa säsong.

Jaroslav Obsut - Förläng! Jag älskar Obsut och kan offra min högra hand för att få ha honom kvar.
Radek Philipp - Radek har gjort en riktigt bra säsong och har varit en stabil pjäs på backsidan. Det som väger ganska tungt på det negativa är att han var här på artistkontrakt. Med ett vanligt kontrakt har jag inget emot att han stannar.
Pierre Johnsson - Jag gillar honom, och alla andra gillar honom. Förläng, helst igår!

Linus Omark - Alla vill vi väl behålla honom, men vi vet också att det inte blir så.
Johan Harju - Samma som ovan.
Mats Lavander - 28 poäng av en brunkare. Inte så illa pinkat. Och det går inte att skylla på att han spelade med ÖTC, förra säsongen blev det 21 pinnar från Lalalalavanders klubba. Givetvis ska han vara kvar.
Lubos Bartecko - Förlänga eller inte förlänga, det är fortfarande en jävligt bra fråga.
Tommi Miettinen - Är redan klar för 3+1 år i en annan klubb och det känns som att det var lika bra. Han var bra innan knäskadan, efter det hände det... ingenting.
Jonas Almtorp - Har inte varit någon framträdande spelare men har trots allt gjort ett bra jobb. Han och Burra var ett bra team och ett lag behöver också defensivt starka spelare. Om Almtorp ska få förlängt eller ej beror också lite på vilka alternativ till ersättare som finns tillgängliga.
Anders Burström - Här har vi en spelare som onekligen ryckte upp sig ordentligt från förra året då i stort sett ingen ville ha kvar honom. Men Burra skrev ett nytt kontrakt, tog nya tag och lyckades betydligt bättre. Har tydligen själv sagt att en förlängning är nära...
Viktor Lindgren - Knepigt läge. Jag har ju gått omkring i två säsonger och väntat och hoppats på Viktors genombrott, men det verkar inte riktigt som att det vill sig. Kanske skulle må bra av en säsong eller två i en lägre division.
Mikael Lidhammar - Jag vet faktiskt inte riktigt var Lidhammar står. Ska man förlänga med honom tycker jag att man ska ge honom mer förtroende än vad han tidigare har fått, för jag tror absolut att Micke är tillräckligt bra för att producera i Elitserien.
Dieter Kalt - Bortkastade pengar från dag ett.

Utöver Anders Nilsson som jag nämnde tidigare så finns det ju ytterligare några juniorer som står och knackar på dörren. Fredrik Styrman lär få ett kontrakt, Jonas Berglund, Kim Karlsson och Johannes Tornberg har fått några elitseriematcher på kontot och dessutom finns Johan Pettersson som har stora möjligheter att bli riktigt bra i framtiden samt Anders Grönlund som spenderade stora delar av säsongen i Allsvenskan. Jag hoppas att man tar in minst ett par av dessa spelare till A-laget, dels är det inte några jättepengar det rör sig om och dels så är det en stor fördel att ha en bred trupp ifall att man råkar ut för skador, det fick ju vi erfara under säsongens gång. Kan man inte garantera kontinuerlig speltid kan man kanske hitta en lösning som innefattar utlåning. Jag hoppas verkligen att Luleå Hockey tar tillvara på de duktiga spelare man har lyckats få fram och inte låter de spridas fritt för vinden ut till andra lag för att sen lyckas där istället för att de aldrig fick chansen här.

Nu vill jag bara att alla lag överallt ska ta och spela klart så att Osten kan ge oss lite tecken på vad han har tänkt sig. För varje dag som går så kommer vi närmare dagen D, men det är en olidlig väntan.


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0