Det måste bli bättre...

    Datum: 2009-03-10 Tid: 20:31:14

Var sitter felet? Varför kan man inte plocka fram samma spel som i torsdags ytterligare en gång? Var är de "svarta ögonen" som Roger Rönnberg pratar om? Körde man sig slut redan i första matchen? Den som ändå hade svaret på alla de frågorna...

Frölunda var bättre och de ville mer igår. Därför vann de. Luleå var steget efter och inte alls lika hårda i sitt spel. Sätter en motståndare upp både klubba och händer i ansiktet på lagets bästa spelare eller sätter in tacklingar i ryggen på honom ska han tamejfan ha resten av motståndarna på sig sekunden efteråt. Kör de på den hårda vägen får väl vi också göra det, sätt hårt mot hårt. Åker inte de ut så ska inte vi heller åka ut för det. En bild har fastnat i mitt huvud från den första matchen, då man spelade precis som jag önskar att man hade gjort igår. Modig räddar en puck, och direkt efter står det fyra röda spelare som en mur runt honom och låter inte motståndarna komma i närheten. Bara en sån liten sak... Gör någonting och stå inte bara och titta på!

Luleå har några stora problem utöver det jag nämnde ovanför.
1. Spelet 5-5. 1 (ETT!) av Luleås åtta gjorda mål på de här tre matcherna har kommit när man varit lika många spelare på isen. Resten har man gjort i power play. Kanonbra att PP fungerar, det är givetvis jätteviktigt. Men man kan ju inte räkna med att motståndarna ska dra på sig utvisningar i tid och otid för att man därmed ska få tillfälle att spela PP, därför måste man också kunna producera när man har lika många spelare på isen.

2. Poäng- och målfördelningen. Johan Harju har gjort fyra mål, Obsut två, Lavander ett och Robin Lindqvist ett (det enda icke-PP-målet). De tre förstnämnda spelar i samma femma. Alltså har ett endaste litet mål producerats av någon annan formation. Givetvis håller det inte i längden. Framförallt inte när motståndarna till 99% koncentrerar sig på att plocka bort just kedjan med Harju och Omark, och ändå är det bara de som producerar. Riktigt oroande.

Förövrigt anser jag att "förstakedjan" (som absolut inte gör skäl för sitt namn) borde få betydligt mindre speltid. Trots att det kanske inte blir något finlir (som att vi ändå får se något sånt från dem...) ser jag hellre fjärdekedjan på isen, sättet de spelar på är betydligt mer underhållande än att se så kallade stjärnor traggla och inte få någonting uträttat. Hellre en fet tackling än en snygg dragning som ändå inte leder någon vart...

Tomas Andersson har varit under all kritik i de här matcherna, hoppas vi slipper honom i framtiden. (Även om vi inte kan förvänta oss något bättre av någon annan...)

Jag hoppas och ber om att gårdagens match inte var den sista på fem månader för min del, men för att det ska bli verklighet krävs det en ordentlig uppryckning. Det är absolut inte kört, men raksträckan blev till en ganska brant uppförsbacke...

Det är nog bäst att lämna det så här, det finns några saker till som jag hade kunnat ta upp men som jag lämnar just nu, kanske får anledning att återkomma med det senare...

KÄMPA!

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0