49 skott = 1 mål!

    Datum: 2008-09-04 Tid: 23:05:43

Vi tar det där med rubriken direkt, för hela matchen präglades av det. Ineffektiviteten. Nog för att Luleå Hockey inte har gjort sig kända som det mest effektiva laget i Elitserien, men ett mål på fyrtionio skott? Jag vet vad jag hade tränat på imorgon i alla fall.

Skottstatistiken för matchen (49-20) är inte helt missvisande för matchen. Luleå dominerade de två första perioderna innan Björklöven kom igång lite mer i tredje, men man har så förtvivlat svårt för att sätta puckarna där de ska och därför slutade också matchen bara 1-1. Med normal utdelning på de chanser man hade borde segermarginalen ha varit en 4-5 mål.

Marko Mäkinen är definitivt ingenting att behålla. Väger man 100 kilo ska man väl använda det ordentligt också? Han hade kunnat skrämma slag på de flesta, men nu måste det bli goodbye från Luleås sida! Jag ser ingen anledning att behålla honom och kasta bort en massa värdefulla pengar som man kan göra annat av. Räcker det inte till en riktigt bra producerande forward kan man lika gärna ge en sån som Kim Karlsson chansen för jag kan nästan lova att det skulle vara en bättre investering än nån ny avdankad floppfinne.


Resten som jag skrev om tidigare idag då?

- Närkamperna tar sig...

- Bara tre utvisningar, helt godkänt
- Powerplay... Det kommer aldrig igång, varje pass tar för lång tid och man lyckas inte riktigt skapa någon oreda i motståndarnas box. Måste förbättras, och framförallt måste man bestämma sig för vilka spelare som ska spela powerplay. Jag röstar inte på en kedja som innehåller Burström, Mäkinen och Almtorp.
- Målvaktsspelet. Modig hade inte mycket att göra, men när skotten kommer så släpper han ändå de där returerna som man har varit galen på både en och två gånger. Oftast behöver han "dämpa" pucken innan han kan nypa fast den, men den tiden finns inte alltid i Elitserien.
- Juniorerna sköter sig återigen bra. Ibland lyser juniormisstagen igenom, men det går inte heller att förvänta sig att de ska göra allting rätt i varje situation.

Jag känner mig faktiskt inte lika jätteorolig inför säsongen som alla andra verkar göra just nu. Jag är inte helt övertygad, men inte heller mår jag dåligt över vad som komma skall. Visserligen hade jag en bra känsla även inför förra säsongen, och då vet vi ju hur det gick...

PK imorgon?


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0