Reagera - agera!

    Datum: 2008-10-03 Tid: 23:59:25

Sju matcher har gått och Luleå har aldrig inlett Elitserien sämre än vad man gjort i år. Det mesta i spelet är en ren återupprepning av förra säsongen och vi vet var det slutade.

Någonting måste hända och det måste hända snart. Helst skulle vi behöva få in både en och två spelare som kan spetsa till vårt spel, för det är i grund och botten där spelet brister, det i samband med att det inte finns något riktigt ordentligt grundspel. Vi skjuter oftast mer än motståndarna, men de är effektivare och sätter chanserna de får plus lite till, dvs. skitmålen som vi inte heller får. Men kontot gapar tomt och då är det svårt att värva spetskompetens då den har en tendens att kosta. Tänk om jag hade fått vinna några miljoner... Man kan väl inte sakna pengar man aldrig haft? Finns det inga pengar till spelare tror jag faktiskt att vi kan klara oss även utan värvningar.

Jag har trott på laget man ställer upp med i år, och jag gör det fortfarande. Jag tror helt enkelt som många andra att det även på andra ställen än i spelartruppen behövs nya styrkor. Roger och Roger har nu lett laget i 62 elitseriematcher och vad har hänt? Inte mycket. De bra besluten av Roger och Roger tror jag nästan går att räkna på ena handen, och ett av dem besluten togs igår när Ejdepalm bänkades och ersattes med Styrman.

Ett tränarbyte känns ju verkligen som en absolut sista utväg, men jag tror att det är dags för den nu. Eller, det ÄR dags för den nu. Roger och Roger står och stampar tillsammans med laget men man lyckas aldrig komma iväg. Någon måste komma in och ge laget den sparken som behövs för att komma iväg. Hur långt den sparken räcker får vi väl se den 28 februari. Först när någon annan har fått en chans att jobba med det här laget och eventuellt inte lyckats kan jag om det är så erkänna att vi inte räckte längre. Kandidater till tränarposten finns faktiskt redan inom klubben. På sportchefsstolen sitter en, den andra är redan tränare. Bulan leder just nu J20 med bravur, förra året tog de sig mot allas odds till slutspel och årets säsong har de inlett utan att förlora en enda match. Jag tror faktiskt inte att man behöver leta längre än så.

MEN! Det är inte bara upp till Luleå Hockey att reda upp det här läget. Alla som har ett intresse av att ha ett elitserielag i Luleå/Norrbotten måste sluta samman och bevisa det. I nuläget verkar inte så vara fallet. Jag skrev i ett tidigare inlägg om de sjunkande publiksiffrorna i takt med motgångarna. Rent ut sagt är 3800 personer på en elitseriematch i en arena som slukar ytterligare 1800 personer förjävla dåligt. Visst, folk vill se ett lag som vinner, men hur ska en förening som inte får in några pengar kunna sätta ihop ett lag med ett gäng klasspelare som slukar pengar? Tåls att tänka på, man drar in ganska mycket pengar på att fylla arenan. Luleå Hockey har givetvis ett ansvar att skapa ett arrangemang runt matcherna, men det hör inte till det här inlägget.

När jag ändå är inne på publiken så var jag inne på Luleåfans forum och läste lite och hittade en sak skrivet av Zelo. Jag gör en liten fuling och klistrar in det här, hoppas det är ok. Så här skrev han alltså tidigare idag:

"Rönnberg ringde mig nyss och ville framföra en hälsning från spelarna. Laget hälsar att det var tack vare klacken som dem orkade komma igen såpass och inte falla ihop som ett korthus i 3e. Det är alltså från laget det kommer."

Publikens stöd kan vara viktigare än vissa verkar tro och jag tror faktiskt inte att Roger hade sagt detta om det inte betyder någonting.

För att knyta ihop det här så tror jag att laget behöver en ny röst att lyssna på, som kan komma med lite fräscha idéer och starta upp den här maskinen, men det är också nu vi som står utanför laget måste tro att det går att fixa.

KÄMPA!


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0