Gentlemän eller ej?

    Datum: 2008-10-01 Tid: 13:48:48

Jag har nästan väntat på det här läget för att få göra en jämförelse.

Scenario ett: Luleå Hockey tar in/planerar att ta in sina artistspelare före det överenskomna datumet som gör att spelarna är tillgängliga hela säsongen. Det blir ett himla liv om gentlemans agreement hit och dit och att Luleå är dumma som inte gör som de andra lagen vill.

Scenario två: Frölunda, som tillhör de stora lagen och ska tillhöra toppskiktet i Elitserien, krisar och väljer att ta in sin artistspelare innan det överenskomna datumet. Är det någon som har någonting att gnälla om nu? Nej, jag trodde väl det.

Är jag förvånad? Inte ett dugg.

Jag tycker den där överenskommelsen är rätt löjlig om jag ska vara ärlig. Låt varje lag använda sina spelare som de själva vill, det är väl ganska självklart att ingen annan än klubben själv ska bestämma över det. Vill ett lag ta in en spelare redan från första matchen och sen låta honom lämna laget efter sex månader - låt dem göra det. Vill de ta in en spelare från början och låta honom vara med laget hela säsongen även fast det är längre än sex månader - då är det ju upp till den inblandade klubben att lösa de extra kostnaderna som tillkommer och ingen annan behöver lägga sig i. Anser den inblandade klubben att de har tillräckligt med pengar för att lösa en situation som skulle kunna uppstå efter sex månader är det ju upp till dem att avgöra om de tycker det är värt att betala extra och gör de det finns det ju inga hinder för att inte köra på.

Det hade varit en annan sak om det hade funnits en lag som styr det hela, men nu gör det inte det.


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0