Olofsson blir kvar...

    Datum: 2008-11-12 Tid: 16:44:05

Luleå Hockey förlänger lånet av Daniel Olofsson fram till den 13 december. Bra tycker vissa, dåligt tycker andra.

Det verkar finnas två tydliga läger i den här frågan, och jag sällar mig till dem som tycker det är bra. Den främsta orsaken till det är inte att Olofsson kommer att vara någon stjärna som öser in poäng eller ens kommer bli det i framtiden, utan det är vad som händer åt andra hållet. För att Luleå ska få nyttja Olofsson får två spelare från juniorlaget ta steget till Piteå och division 1.

Jag vet att detta redan har tagits upp på många andra ställen, men jag håller fullständigt med i det som skrivs. Skulle Luleå Hockey plocka upp en junior för att fylla upp laget skulle den spelaren högst få kring två-tre minuters speltid/match i en fjärdekedja utan att kunna uträtta speciellt mycket. Jag tycker det har bevisats i de matcherna vi faktiskt har haft med Kim Karlsson/Jonas Berglund att de inte är riktigt redo än även om de givetvis har potential. Av den anledningen är det ju helt perfekt att såna som de ändå får chansen att spela seniorhockey, om än på en lite lägre nivå men förhoppningsvis med mer speltid än vad Luleå kan erbjuda i Elitserien. Att det dessutom kan lösas på ett sätt som innebär att de stannar i Norrbotten är ju även det bättre än att de ska behöva dra iväg en massa mil söderut.

Det är givetvis oerhört viktigt att klubbarna i Norrbotten kan jobba tillsammans för att så småningom få upp en eller ett par klubbar i Allsvenskan, och att då Luleå som är den största klubben är mittpunkten i detta ser jag som en självklarhet. Det känns ju onekligen som att man är någonting på spåret i och med detta, och initiativ som det vi kunde läsa om i NSD idag är riktigt bra. Just nu är det Piteå som gäller, men om en månad kan det lika gärna vara Kiruna eller Asplöven.

På sikt kan ju faktiskt detta leda till mer än bara ett utbyte av spelare, bland annat ökade sponsorintäkter från företagare ute i länet. Den delen får kanske bli ett senare inlägg, men ni kan ju kanske själva räkna ut vad jag menar.

Nu blev det lite utsvävningar här, men för att gå tillbaka till vad det handlade om från början så tycker jag som sagt att det är helt okej att man behåller Olofsson - men det betyder inte att jag inte förväntar mig ytterligare en spelare, någon som kan bidra med mer än bara bredd till laget. Å andra sidan vill jag inte heller att man tar första bästa spelaren bara för att man måste, utan att det är någon som verkligen passar in. Förlängningen av lånet av Olofsson förbättrar inte läget på lång sikt, vi har fortfarande för lite forwards och måste värva, men vad det gör är att det ger Luleå Hockey tid vilket förhoppningsvis leder till någonting annat än en medelmåtta som man sett göra mål på Youtube.


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0