19 januari 2007 - Vad hände?!

    Datum: 2008-08-19 Tid: 23:58:57

Ska jag vara ärlig förstår jag inte vad jag ikväll har bevittnat... Jag är så otroligt glad att jag saknar ord för att beskriva dagens match, mer än att det var helt underbart, sjukt, GALET! Att det var Färjestad vi tvålade dit gjorde inte saken sämre.

Jag ska försöka skriva ihop något litet i alla fall, men förvänta er inte något utförligt.

Luleå började matchen bäst och fick ganska omgående med sig en utvisning som givetvis gjorde att trycket mot Färjestads mål ökade lite till. Efter drygt 11 minuter fick Linus Omark sätta matchens första mål på kusinen i Färjestadsmålet och sen blev det inte några fler mål i den perioden, men Omark kunde mycket väl ha blivit tvåmålsskytt i dagens match, han hade några fler chanser.


Av den andra perioden kommer jag inte ihåg mycket alls, där är det svart, men Färjestad kvitterade till 1-1, så mycket är jag med på.


Den tredje perioden är anledningen till att jag sitter här och är helt i extas just nu. Jag kan sammanfatta den så här: 5-3, hattrick av Lubos Bartecko, 4 mål på 77 sekunder, varav tre Luleå-mål och en stämning som pendlade mellan hopp och förtvivlan i takt med att Luleå tog ledningen gång på gång, och Färjestad kvitterade ledningarna ända fram till att Bartecko gjorde 5-4, herregud vilken skön seger! När Luleå lät Färjestad kvittera för fjärde gången i matchen var nog inte jag den enda att se en förlängning i horisonten, men då klev kvällens hjälte Lubos fram och satte 5-4 med 13 sekunder kvar, och för att spä på resultatet ytterligare prickade Johan Harju (med god hjälp av färjestadspelare) in 6-4 i matchens sista sekund, och lyckan var total hos Luleåfansen!


Smått och gott från matchen

  • Lubos Bartecko gjorde ett äkta hattrick för första gången i elitserien och för andra gången i karriären. Det tog 13 minuter och 42 sekunder.
  • Johan Harju har nu gjort poäng i fem raka matcher och fortsätter imponera
  • Pekka Saravo måste lyftas fram, vilken spelare det är, han har inte gjort många dåliga matcher och idag hade han en riktigt bra dag!
  • När Tomas Surovy gjorde 4-3 STÄLLDE sig sittplatspubliken självmant upp och gav laget stående ovationer, detsamma när Bartecko smällde in femman, när har det hänt senast vid en "vanlig" grundseriematch?
  • Juniorerna Omark, Isaksson och Lindgren snurrade friskt i anfallszon några byten, där finns det potential.
  • Dagens match hade definitivt slutspelsstämning, det small friskt i sargerna och man stod nästan och väntade på att ett slagsmål skulle bryta ut.
  • Svaret på min fråga i inlägget inför matchen: Ja, släkten är värst! "Hento" fick äta upp sitt uttalande om att Linus Omarks enda chans att göra mål var på uppvärmningen.

Jag måste bara säga samma sak som jag lovar att många andra också skulle säga: Ni som inte såg matchen kan ta er en tankeställare om ni verkligen gjorde rätt val, och vi som såg den, vi kan dö lyckliga :)

Till sist citerar jag Luleås tränare Jens Hellgren från en intervju efter matchen:
"De (i publiken) som inte kommer tillbaka nu, de fattar inte vad det handlar om."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0